Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ ofwel: zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat uw website wordt geoptimaliseerd, zodat u beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google.

Anders gezegd: wij kunnen SEO voor u inzetten voor een hogere populariteit en vindbaarheid van uw website en daarmee zorgen voor meer bezoekers die klant worden voor de webwinkel, contactinformatie bij u achterlaten of zich abonneren op uw nieuwsbrief.

Veel bezoekers of relevante bezoekers?

Zoekmachines zoals Google brengen een volgorde aan in de websites die ze organisch tonen wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hoe ‘relevanter’ een zoekmachine uw website vindt, hoe hoger u komt in de zoekresultaten. Een veel voorkomende misvatting is dat het alleen maar gaat om de hoge positie. Dit is zeker belangrijk, maar niet de enige factor die van belang is. Een hoge positie voor woorden waar niemand op zoekt of voor een zoekopdracht die totaal niet relevant is, levert namelijk geen waardevolle bezoekers op. Woerdekom Webdesign kan de relevantie van zoekwoorden en combinaties voor uw website of webwinkel optimaliseren tijdens een zogenaamd SEO traject. Hierbij worden op de langere termijn uw zoekwoorden en combinaties hiervan, geoptimaliseerd en bijgesteld.

SEO bestaat in principe uit 4 stappen:


  • Keyword onderzoek


  • Techniek optimalisatie


  • Tekst optimalisatie


  • Linkbuilding


1. Keyword onderzoek
Tijdens deze stap worden de zoekopdrachten die relevant zijn voor uw website of webwinkel bepaald. Een zoekopdracht is relevant als deze vaak door uw doelgroep wordt ingetikt. U wilt dus antwoord op de vraag: op welke woorden wordt er vaak op internet gezocht naar de producten of diensten die uw bedrijf aanbiedt? Want bij deze zoekwoorden is de kans groot dat een klant op zoek is naar uw website. Dit zijn de ‘keywords’ die voor uw bedrijf relevant zijn. Woerdekom Webdesign heeft tools beschikbaar om deze ‘keywords’ voor u te vinden en toe te passen voor uw website.

2. Techniek optimalisatie
Als de juiste keywords zijn verzameld kijken we naar de technische kant. Linken de pagina’s van uw website onderling goed met elkaar? Staat er bijvoorbeeld op de pagina met informatie over uw producten of diensten een link naar de contactpagina waarop uw openingstijden staan of dat er snel contact gezocht kan worden voor meer informatie? En staat er in die link de juiste ‘keywords’ vermeld?

Google hecht ook veel waarde aan de getoonde URL in de zoekresultaten. Zijn de URL’s van uw webpagina’s goed leesbaar? Een goede URL bevat geen rare karakters maar leesbare ‘keywords’, bijvoorbeeld: www.woerdesign.nl/search-engine-optimization/.

3. Tekst optimalisatie
U heeft goed nagedacht over de teksten op uw website. Belangrijk hierbij is dat hoe meer de teksten zijn toegespitst op de in stap 1 bepaalde keywords, hoe meer bezoekers u via Google krijgt. Het verwerken van de keywords in bijvoorbeeld de titel, ‘description’ en inhoud van de alinea’s zorgt ervoor dat uw website beter gevonden wordt.
Teksten schrijven is een verhaal apart, mocht u er niet uitkomen dan kan Woerdekom Webdesign voor u via onze partner DaGaTekst de teksten laten verzorgen. Tekstbureau DaGaTekst helpt u graag bij het verwoorden van uw visie en het onderstrepen van uw kernkwaliteiten. Frisse, vlotte teksten die de lezer snel duidelijk maken waarom hij bij u aan het juiste adres is.

4. Linkbuilding
Wanneer andere websites linken naar uw website, heeft dit een positief effect op uw positie in zoekresultaten. Andere websites zijn bijvoorbeeld partners of leveranciers. Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de beoordeling over hoe relevant uw website is voor een bepaalde zoekopdrachten. Zie de vermeldingen als een soort aanbeveling. En hoe meer van deze aanbevelingen, hoe groter uw relevantie volgens Google. Zoekmachines kijken echter niet alleen naar de hoeveelheid aanbevelingen, maar ook naar de context ervan. Wat is het onderwerp van de webpagina die naar u linkt en hoe luidt de tekst die in de betreffende link wordt gebruikt?